Thursday, October 16, 2014

Wad 2C-Medikal (L)

Assalamualaikum wbt warga warga malaysia, haha

Petang jam 4:45 sekarang, baru balik dari merentas desa haha ecehh merepek. Baru habis kerja, haa propa lebih actually praktikal baru, macam kerja jugak lah cuma kerja nya tak bergaji. Hehehe. Untuk hari ni aku memang penyabar orang nya, banyak sangat lah pancaroba dalam wad 2C tu, lagi lagi kalau ada certain people yang tak membantu, kalau bantu tak ikhlas tu belakang cerita. Kerja dia dengan Tuhan nanti, haa betul tak? Hmm.

Nak dijadikan cerita, dah 4 hari dalam wad lelaki, mujur pesakit dah berumur belaka haha. Majority penyakit diaorang memang erghh tak tahu lah nak cakap, memang bahaya plus sesiapa pun takut nak dekat kecuali 'a nurse and doctor' itu pun kes terpkasa. Hehe opss. Banyak suspect TB (tuberculosis), denggi, merscove (penyakit baru balik mekah tu, err aku tak buat research lagi pasal penyakit tu) and banyak jugak yang susah bernafas. So kalau pesakit susah nafas ni aku memang seram sejuk sikit nak jaga. Bila oxygen therapy nya tak membantu, perghhh aku memang mandi peluh sebab takut pesakit tiba tiba collapse ke. Ya allah takut oiii!! Nyawa orang jangan dibawa main. Tapi alhamdulillah, tadi ada staff nurse yang supporting tu tolong.

Cerita pasal pakcik sacral sore pulak, hmm sore tu meaning macam kita kalau baring je dekat satu katil tak bergerak dalam 2 or 3 hari, so kulit badan kita ni ada tekanan, haa jangan ingat tekanan perasaan je ada, kulit badan kita pun ada tekanan. So bila dah ada tekanan, oxygen tak sampai dekat tisu badan kita ni, mula mula akan merah merah, then merekah dan kalau tak jaga boleh berlubang bernanah semua sebab oxygen takda. Hahaha panjang noo penerangan.
Back to real story, wardmates aku nak tukar pampers pakcik ni tapi aku pulak nak check tekanan darah dia semua semua, so aku check dulu, mulanya memang rasa lain macam sebab pakcik ni static je bila panggil tak buka mata, BP pun rendah, adoi masa tu aku gelabah lagi, panggil senior tengokkan, senior pulak gelabah panggil staff nurse incharge, staff nurse lagi laa gelabah hehe. Check manual bp pulak, memang rendah weh. Doktor pulak mai, fuhh masa tu seram sejuk aku dibuatnya, mata dah berair tapi tahan, cuba tenang, check next patient pulak. Hmm insya Allah takde apapa. Risau jugak teman sebab Pakcik tu nak discharge dah rasanya.

Jumpa lagi tiga minggu wad 2C ye, esok aku masuk wad HDU pulak. Hope takda apapa yang boleh buat aku rasa down huhuhu. Moh ler kita mandi ye, aku menaip sampai hujan pun tak sedar.

Feelings

No comments:

Post a Comment